Wat kun je doen?
Praat eerst met je fysiotherapeut of neem contact op met de praktijk. Vind je het lastig om dit alleen te doen, neem dan gerust iemand mee. Als dit gesprek niet heeft geholpen, kun je een klacht indienen. Dat kan op verschillende manieren. Welke manier je kiest, hangt af van je klacht en wat je wilt bereiken. Een klachtenfunctionaris kan je adviseren wat in jouw geval de beste stap is. Zo’n klachtenfunctionaris vind je via de Klachtenregeling Fysiotherapie.
Klachtenregeling Fysiotherapie
Via de Klachtenregeling Fysiotherapie krijg je van een onafhankelijke klachtenfunctionaris advies bij het indienen van je klacht bij de fysiotherapeut en hulp bij het formuleren van je klacht(en).
Met het Meldformulier klachten kun je een klacht indienen bij het secretariaat van de Klachtenregeling. Het secretariaat brengt je in contact met een klachtenfunctionaris.
In het Reglement Klachtenregeling Fysiotherapie lees je hoe een en ander in z’n werk gaat.
Meer informatie: tel: 033 – 467 29 00 | e-mail: [email protected]
Geschillencommissie Fysiotherapie
Ben je niet tevreden over de geboden oplossing of de manier waarop uw fysiotherapeut de klacht heeft afgehandeld? Dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Fysiotherapie. Voor een oordeel van de geschillencommissie betaal je 50 euro griffierecht. Als je ook een schadevergoeding eist, betaal je 100 euro.
Met het Meldformulier geschillen kun je een geschil indienen.
In het Reglement Geschillencommissie Fysiotherapie lees je hoe een en ander in zijn werk gaat.
Meer informatie: tel: 033 – 467 29 00 | e-mail: [email protected]
Tuchtrecht door de Commissie van Toezicht Fysiotherapie
De fysiotherapeuten van de praktijk zijn lid van het KNGF of zijn geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister Fysiotherapie (CKR) en vallen onder het Reglement Tuchtrechtspraak KNGF. Klachten over de bejegening en het beroepsmatig handelen van jouw fysiotherapeut kun je indienen bij de Commissie van Toezicht Fysiotherapie. Het handelen van de fysiotherapeut wordt dan getoetst aan de Gedragsregels voor de fysiotherapeut. Bij een gegronde klacht kan de Commissie een maatregel opleggen die gevolgen heeft voor de inschrijving van de fysiotherapeut in het Kwaliteitsregister.
Goed om weten
- Heb je behoefte aan meer informatie of advies over de mogelijkheden om een klacht op te lossen? Kijk dan op de website van het Landelijk Meldpunt Zorg
- Heb je vragen over uw zorgnota of kom je er niet uit met je zorgverzekeraar? Neem dan contact op met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)of met de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars (SKGZ).
- Wil je meteen een klacht indienen? Dat kan met de formulieren op deze pagina. Je kunt een klacht indienen voor jezelf of voor je kind (tot 16 jaar).
- Jouw gegevens worden veilig en vertrouwelijk behandeld. Bekijk de Privacyverklaring klachtenregeling van het KNGF.
Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met KNGF Ledenvoorlichting. Tijdens kantooruren bereikbaar op tel. 033 – 467 29 29.
Bron: https://www.defysiotherapeut.com/over-fysiotherapie/klachtenregeling/